Elektřina a magnetizmus

Letní semestr prvního ročníku. 17 kreditů. Někde něco nehraje.
„Jo aha, no jasně, já si říkám – chodit do školy jenom čtvrtek a pátek je nějaký divný. Prostě toho mám málo. Musím si dopsat nějaký nepovinný předměty („C“), abych to dohnal,“ řekl jsem si a pustil se do toho.

Vzhledem k tomu, že předměty typu „Základy práce na počítači“, „Tvorba webových stránek“ nebo „Počítačové sítě pro učitele výpočetní techniky“ na pedagogické fakultě byly okamžitě plné mých soukmenovců, rozhodl jsem nahlédnout do druhé kapsy. Tedy prohrabat předměty, jejichž názvy obsahují „elektro“. Bohužel většina z nich byla vypsána jen na zimní semestr a jejich sourozenci v letním semestru byly závislé na splnění těch jejich zimních sourozenců.

Jedinný předmět, který tak připadal v úvahu byla „Elektřina a magnetizmus“, předmět pro fyziky na PřF. Sylabus předmětu mluvil jasně: Columbův zákon, elektrostatické pole, dilelektrikum, elektrický proud, magnetické pole, (ne)vlastní indukce, vířivé proudy, obvody (kombinace) RLC, transformátory, oscilátory… „Bezva! Nic co bych ze střední neuměl“, radostně jsem zvolal.

První nervozita na mě přišla, když jsem si přečetl, že předmět je za 8 kreditů (v porovnání s téměř neudělatenými Paradigmaty programování 1, které měly „pouhých“ 6). Ale řekl jsem si, že to, co jsme se my na střední učili 4 roky, se naučit za třináct týdnů opravdu nebude nic nejjednoduššího a spolu s dalšími 3 bývalými elektrotechiky jsme se tam my, informatici mezi ty fyziky zapsali.

Když jsme přišli na první cvičení, zjistili jsme, že první přednáška již proběhla, což se do stagu („našeho elektornického rzovrhu“) zapsalo v dobách, kdy jej všichni dávno měli v papírové podobě na stole a tudíž na ní bylo asi 5 studentů. No dobrá, tudíž, ty vektory, které najednou začal psát a následně s nimi kouzlit na tabuli jsme viděli podruhé (a to po dvou letech) v životě.
Když si dělal prezenčku, a my 4 mu řekli, že studujeme Aplikovanou informatiku, nemohl tomu uvěřit a myslel, že máme na mysli Aplikovanou fyziku. Že prý se s něčím takovým ještě nesetkal. To nám na nadějích k úspěšnému absolohování předmětu vůbec nepřidalo.

Poté si zavolal nějakého velmi pilného studenta k tabuli, jestli by vzpoměl nějakou ukázku (myslím) vektorového součinu. Tak se studentík zamyslel a na tabuli se objevilo něco jako dvojný kulový integrál. V tento okamžik padly i poslední naděje mých kolegů na setrvání u tohoto předmětu. Já si řekl, že zkusím vydržet na další přednášku.

Na přednášce, musím říci, že kromě pár známých tváří ( o leckterých by mně v životě a ani po smrti nenapadlo, že by šli na matfys nebo něco podobného), tam měli poměrně pohledné dívky. Každopádně se integrovalo, a integrovalo ještě víc, a já se chytal jen na klíčová slova jako vodič, drát, proud a podobně.

V jeden okamžik jsem jej dokonce chtěl opravit, protože řekl, že papír je izolant, i když je ve skutečnosti dieltrikum. Vzhledem k tomu, že tuto vcelku hrubou chybu pravděpodobně udělal úmyslně, aby studentům nematl hlavu dalším cizím pojmem, bez řádného vysvětlení (i když poté slovo dielektrikum několikrát použil), a druhak, protože jsem nechtěl moc upoutávat pozornost, neboť mi bylo jasné, že hned jak přijdu domů se okamžitě odepisuji, tak jsem raději mlčel.

Ke konci přednášky, kdy nám vysvětloval mnemotechnickou pomůcku na elementární náboj vzpomněl oblíbenou pomůcku studentů naší střední,

Cívka jako dívka, nejdřív napětí, potom proud

která se však nedostala řádného pochopení, na střední jí pan profesor Boháč na značnou část hodiny zabil celou třídu, zato tady v (a to jen ne moc silný) výbuch smíchu propadlo jen pár jedinců. Matfysáci, já to říkám pořád.

I rozloučil jsem se s kamarády fyziky a se slzou v oku za oněch 8 kreditů jsem si to odepsal. Hold Elektřina a magnetizmus na Katedře expreimentální fyziky pro studenta Aplikované informatiky na Katedře informatiky asi nebyla nejlepší volba. Náhradou mi budiž cosi o evropské unii (prej nic těžkýho) a nějaký základy počítačových sítí. Mám sice o dva kredity míň, ale aspoň něco, co bych mohl zvládat. Snad si na zimní semestr zapíšu něco z na začátku jmenovaného (tvorby webů, základy elektrotecniky a elektroniky).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.