Simutrans je dopravně-strategický simulátor, jejímž cílem je vybudovat dopravní impérium (simu=simulátor, trans=tranzit, doprava). Jistě si nyní vzpomínáte na legendární Transport Tycoon, zezačátku se jemu Simutrans velice podobalo, avšak dnes, si myslím, že jej mnohonásobně překonalo. Kdy hra vznila není přesně známo, avšak jedny z prvních verzí byly vydány ještě před rokem 2005. Jedním z mnoha plus je také to, že je dostupná asi v 15 jazycích (vč. češtiny nebo čínštiny :-). Princip hry tedy spočívá ve stavbě dopravní infrastruktury a to dvou druhů.

První je osobní doprava (ve skutečnosti se sem řadí doprava cestujících a pošty), kde prostě ve městě (uprostřed lesa to ve hře nemá význam), případně u nějaké turistické atrakce (hrad, zámek, klášter, vysílač, atd.) nebo továrny (i tady dojíždějí lidé do práce) postavíte nějaký druh stanice (zastávka, vlaková stanice, zastávka nadzemní železnice, přístav, letiště), postavíte nějaký příslušný depot (vozovnu, loděnici, hangár, …), koupíte příslušný dopravní prostředek, nastavíte mu tzv. jízdní plán, což je seznam stanic, kde má zastavovat, a vozidlo vyšlete na trasu. Jak tak jezdí, vždycky někdo přistoupí, někdo vystoupí, a tak pořád dokola.
Druhým způsobem je nákladní doprava. Tady už je to komplikovanější, protože doprava zboží musí mít určitá pravidla. Nemůžete tedy očekávat od od ropné rafinerie, aby si převzala dva vagóny palet piv (i když ve skutečnosti by se to určitě stalo :-), nebo aby v autosalónu prodávali kuřata, neboť jim je právě přivezli. Prostě vám hra vygeneruje určité odvětví průmyslu, pokud je jich více, tak se mohou částečně prolínat (kompletní schéma nákladní dopravy zde). A každá továrna má dáno smluvně komu bude dodávat a kolik procent ze své produkce (bohužel naplatí, že např. každý kravín bude dodávat každému potravinářskému závodu a každé konzervárně). Postup budování spojení je podobný jako u osobní dopravy, akorát než sestavíte jízdní plán, musíte se nejdříve podívat, kam se dané zboží bude vyvážet. U vlaků se mohou kombinovat různé vagony, čehož se dá využít, obvzláště např. pokud jezdí dva vlaky téměř souběžnou trasu a oba jezdí poloprázdné, tak se vagóny z druhého přesunou k prvnímu, lokomotiva se prodá (nebo může zůstat zaparkovaná v depu), upraví se jízdní plán a problém je vyřešen.

Po spuštění hry se vám objeví okno, kde si nastavíte patřičné parametry nové hry (velikost mapy, výšku hor, členitost terénu, počet měst, množství průmyslu, počet památek, rok začátku hry, případně tzv. bezčasou hru, a další), nebo si samozřejmě můžete načíst předem uloženou hru. Pokud jste si zvolili hru s časem, pak se vám s ubíhající dobou zobrazují nová vozidla, a naopak ty stará se jeví pod kolonkou „zastaralá“ (každé vozidlo má tato data nadefinovaná). Poté vám hra náhodně rozmístí dané stavby (městské stavby ve městech spolu s některými odběrateli zboží-obchody, čerpací stanice, …) a můžete začít s budováním vaší továrny na peníze, zvané doprava.
Pokud se vrátím do minulosti a zavzpomínám si na první verzi simutransu, kterou jsem hrál, a srovnám ji s dnešní nejnovější, tak je to asi jako kočka a slon. Už počínaje grafikou nastala zmněna. Ty dřívější verze byly označovány PAK64, což znamená, že hrana jednoho čtverce na mapě (tzn. 1 budova, ale také všechny cesty jsou široké 1 čtverec) byla veliká právě 64 pixelů. Dnes už se používá pouze(až na různé verze pro PDA) PAK128, tedy každý čtverec je 4 krát větší, což značně zlepšilo detaily hry (např. nápisy na budovách).
Další, a to obrovské zlepšení nastalo ohledně druhů dopravy. Jedna obyčejná silice, jedna obyčejná autobusová zastávka, jedna nakládací rampa, silniční depo, to samé u železnice, pak ještě přístav a doky. K tomu patřil silniční a železniční tunel a pár mostů. Dnes silnic existuje šest druhů (polní, štěrková, dlážděná, asfaltová, betonová, americká dálnice, dálnice) plus městská, kterou můžete stavět pouze pokud hrajete za firmu „veřejné stavby“ (normálně jste „člověk“). Zastávek také mnoho druhů, stejně tak i mostů, k tomu ještě semafory, jednosměrky, značky vymezující dálnici (místa, kam smí vozidla pouze s maximální rychlostí vyšší než 80 kmh-1), a podob. Přibyla také nadzemní železnice, tramvaje, letadlová doprava a v nejnovější verzi i trolejbusy. Vše je samozřejmě výrazně rozlišeno cenově.

Výhodou simutrans je také to, že si může manipulovat s knihovnami vozidel téměř jak je vám libo. Nejčastěji se však vytvářejí nová vozidla a budovy, kterými se tvůrci chlubí na internetu a zpříjemňují si tak hru. Často jsou vytvářeny nám známé vozy jako lokomotivy Škoda, vlak Pendolino, autobus Praga, nebo Karosa, a další. Já sám jsem vytvořil tramvajový vůz Tatry T3 a žlutý autobus Student Agency. v plánu jsem měl i takové dopravní prostředky, jako UFO, ponorka, pošťák a další.
Novější verze obsahují i spoustu dalších výhod. Práci velice usnadňují „grafy“ (barevné proužky) nad názvy stanic, které udávají kolik daného nákladu (cestujících, pošty a zboží) v dané stanici čeká na svůj spoj. Pokud nastala chyba se spojením, stanice se rychle přeplní, čehož si člověk díky proužkům ihned všimne a situaci začne řešit. V nejnovějších verzích se objevil tzv. Underground mód (česky podzemní mód). Po přepnutí do tohoto módu můžete budovat stanice, křižovatky, přejezdy a další objekty v podzemí (prostřednictvím tunelů). Hodí se to hlavně pro budování metra, nebo pro síťě obchvatů a dlouhých podjezdů (ve starších verzích se tunely nemohly křížit). Tunely jsou však drahé a tak se moc nepoužívá (pokud necheatujete ;-). Další zlepšení vzniklo ohledně továren na mapě. Zde se každá zobrazí čtverečkem různé barvy, který se dá zvětšit a po přejetí se zobrazí název a čáry, které udávají kam (ke kterým odběratelům) je potřeba zboží z této továrny dopravit.
Dříve, pokud jste chtěli cheatovat, stračilo si otevřít konfigurák simuconf.tab
a a řádek starting_money:30000000
upravit na mnohem vyšší hodnotu (vaše hotovost byla ukládána 32 bitově, 1 bit byl znaménko, takže jste mohli získat až neuvěřitelných 2 147 483 648$). Ještě nikdy se mi to nepodařilo utratit :-). Dnes je situace ulehčená, že si všechny údaje v tomto souboru uložené můžete pohodlně nastavit soustavou formulářů.
Další zajímavostí je třeba, že hra zatím moc nerozlišuje vlakové a tramvajové koleje, takže se vám klidně centrem města prohání plně naložené nákladní vlaky (nebo si místo tramvají koupit třeba Shinkanseny).

Pokud už vás přestane bavit budovat silnice a železnice, osobní a nákladní, … (bohužel hra nemá žádné mise nebo multiplayer) můžete si aktivovat konkurenční hráče. Ti si nejdříve spočítají kolik zboží (cestujících, pošty) kam má namířeno, kolik je bude stát výstavba silnice nebo železnice a koupě vozidla a pak buď postaví nebo nepostaví. Pokud ano, počítejte s tím, že nastane krutý boj o kšeft. Někdy vám ale může pomoct, třeba tím, že laciné a nevýnosné zboží (hlavně suroviny) přenecháte konkurenci a vy si slíznete smetánku v podobě aut, piv, jídel, betonu, nábytku, knih a podobně.
Závěrem bych řekl, že simutrans je hra, která se nezalíbí každému, ale mě radikálně změnila moje mínění ohledně počítačových her, a navzdory velmi jednoduché grafice a zvukům, tak si jej zahraji občas i dnes. Pokud zvažujete, tak určitě navštivte Simutrans.eu →, asi jediné české stránky, které se věnují aktuálně nejnovějším verzím.